Založ si blog

Život so žalúdkom na vode

Ak si myslíte, že v nasledujúcom texte nájdete spoveď notorického alkoholika, ktorý má kvôli svojej celoživotnej záľube žalúdok neustále “ na vode“, teda poriadne rozhojdaný, ste veľa vedľa. Na vode sa síce budem pohybovať, ale spoločne so žalúdkom sa tam ocitnú aj všetky ostatné moje orgány a nielen tie. Tento príspevok je totiž venovaný životu na obytné lodi, čiže na hausbótu .

Voda, ako jeden zo základných prírodných živlov, ma odjakživa priťahuje a nebojím sa povedať aj fascinuje. Mám na mysli, samozrejme, vodu prírodnú , ktorá vyviera v horách a kopcoch a postupne sa z nej spájaním pramienkov a potôčikov stáva rieka, občas prerušená hrádzí rybníka alebo priehrady a potom pokračujúce zase ďalej vo svojej púti k oceánu. Voda, bez ktorej by sme našej planéte nehovorili modrá ani zelená, ale skôr hnedá, ak by jej tak vôbec mal kto hovoriť, pretože bez vody by sme tu vo forme, aké sme, vôbec neboli.

Rodičia ma odmalička vychovávali k láske k prírode a skoro každý víkend sme vyrážali spoznávať krásy slovenských hôr i údolí. Tak sme sa raz tiež dostali ku vzdialenému príbuznému z Komárna, ktorý každoročne žil celé leto na hausbótu. Strávili sme u neho na rieke týždeň a ja som bol ako trinásťročný chlapec očarovaný z toho domčeka, ktorý nepotrebuje žiadne základy a dá sa v ňom tak romanticky bývať. Už len tá vec, že po ránu urobíte päť krokov a môžete si zaplávať, je niečo, čo robí v mojich očiach z hausbótu úplný vrchol bývania. K tomu pridajme úžasný výhľad na lúky a lesy, takmer úplnú sebestačnosť takého obydlia a v neposlednom rade aj absenciu otravných susedov a vyjde nám, že hausbót je skrátka „pecka“.

Ten strýko si plávajúci domček z väčšej časti postavil sám a vymyslel si tam rôzne vychytávky ako vstavanú chladničku alebo rozkladacie lôžko a palandu vlastnej výroby. Keď kotvil na svojom obvyklom stanovišti, bral elektriku z rybárskej búdy od kamarátov, ak niekam odplával, poslúžil mu generátor dômyselne ukrytý v podlahe tak, aby čo najmenej rušil svojim zvukom. Dodnes mu tú slobodu závidím a vždy som chcel byť ako on , bohužiaľ mi ale všedný povinnosti zatiaľ niečo také neumožňujú. Snáď raz …
Za dobu, kedy som hausbót uvidel prvýkrát, sa toho dosť zmenilo hlavne z pohľadu úrovne ich technického vybavenia. Rad firiem vám dnes postaví dom na vode priamo na mieru a vybavia ho všetkým, čo si vymyslíte . Veľkú výhodu takého bývania vidím predovšetkým v už vyššie spomínané sebestačnosti. Úžitkovej vody máte všade okolo seba dostatok, stačí ju prehnať filtráciou a môže sa používať, staré ju potom vraciate vyčistenú vďaka zabudovanej ekologickej čistiarni, elektrický prúd si vyrobíte za jazdy a uložíte do akumulátorov, a keď sú prázdne, tak poslúži centrála alebo solárne panely a nič viac vlastne nepotrebujete. Teda okrem toh , že je potrebné raz za čas nakúpiť zásoby. Ale to musí urobiť aj ľudia na pevnine, vy však narozdiel od nich ušetríte pekné peniaze za nájom a energie . Navyše na hausbótu rozhodne nie je toľko práce ako trebárs na rodinnom domčeku alebo víkendové chate, takže sa môžete vo chvíľach voľna pokojne venovať napríklad rybárčenie bez výčitiek svedomia, že ste niečo nedokončili alebo zanedbali.
Život v dome na vodnej hladine má samozrejme aj svoje nevýhody. Keď opomenieme pomerne skromný odkladací priestor, ktorý však ľuďom neshromažďujícím zbytočné majetky bohato postačí, tak je to v našich zemepisných podmienkach predovšetkým zima, spojená s nutným vykurovaním. Klasické gamatky na drevo a uhlie nahrádzajú moderné ohrievače treba na propán – bután, vždy je ale nutné nejakým spôsobom kúrenie dostať na palubu. Hladina tiež občas zamrzne, čo môže skončiť aj poškodeným pontónu od ľadových krýh, o strašidelných ranách z praskajúceho ľadu nehovoriac. Vôbec najväčšou hrozbou pre hausbóty sú potom povodne, ale v prípade včasného varovania sa dá aj v tomto prípade zbytočným škodám.
Nech počítam, ako počítam, v prípade bývania na vode u mňa vysoko prevažujú plusy nad mínusmi. Verím , že sa mi môj sen raz splní a vyrazím v ústrety dálkám a slobode na svojom vlastnom hausbótu. Tak plnou parou vpred!

Čierna a biela

24.02.2014

Aj keď niekto môže namietať, že strohá kombinácia čiernej a bielej farby patrí tak maximálne na kachličkovou podlahu verejných záchodov, ja si to až tak nemyslím. Medzi týmito dvomi protipólmi sa totiž dá aj výborne bývať. Je však potrebné oba starostlivo a citlivo zladiť. Potom môžu byť aj tieto farby zdrojom dobrej nálady a príjemnej atmosféry, ako som mal [...]

Nie je knižnica ako knižnica

05.02.2014

Myslím si, že mám oproti väčšine ostatných ľudí výhodu v tom, že moja práca je pre mňa zároveň aj koníčkom. Už od detských rokov ma bavili zaujímavé a pekné veci a akosi prirodzene som sa potom dal na štúdium dizajnu a architektúry. Svojich znalostí a skúseností sa teraz snažím využívať pri cestách po slovenskom aj za hranicami a vždy som rád, keď ma niekde [...]

Moje pracovný kútik

23.01.2014

Na rozdiel od mnohých iných ľudí mám to šťastie, že moja práca je pre mne zároveň aj zábavou a vlastne aj koníčkom. Vedľa svojich vlastných zákaziek robím tiež niektoré akcie pre jedno menšie štúdio a zatiaľ väčšinu času pracujem doma vo svojom kútiku, čo má síce svoje výhody v tom, že človek nemusí každé ráno niekam cestovať, na druhú stranu si ale [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

designlucky

Nielen dalšia stránka na Pravdě :)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 11149x
Priemerná čítanosť článkov: 1858x

Autor blogu

Kategórie