Založ si blog

Nie je knižnica ako knižnica

Myslím si, že mám oproti väčšine ostatných ľudí výhodu v tom, že moja práca je pre mňa zároveň aj koníčkom. Už od detských rokov ma bavili zaujímavé a pekné veci a akosi prirodzene som sa potom dal na štúdium dizajnu a architektúry. Svojich znalostí a skúseností sa teraz snažím využívať pri cestách po slovenskom aj za hranicami a vždy som rád, keď ma niekde príjemne prekvapí niečo nové a inšpirujúceho.

Pred pár rokmi ma takto napríklad uchvátila budova filologickej knižnice Slobodnej univerzity v nemeckom Berlíne. Aj keď samozrejme používam pri práci počítač a internet, som toho názoru, že papierová kniha je a dlho ešte bude základom nášho ľudského poznania. Preto som sa po návšteve Berlína rozhodol preskúmať bližšie aj ďalšie podobné stavby vo svete. Tiež medzi knižnicami sa totiž nájdu naozajstné architektonické skvosty.

Na jednom z predných miest v mojom rebríčku zostáva už spomínaná univerzitnú knižnicu literatúry. Prezýva sa jej „berlínsky mozog“, pretože má tvar podobný lebke a vnútorné usporiadanie ochodzí s regálmi pripomína záhyby mozgovej kôry. V tých je potom k dispozícii čitateľom na 800 tisíc knižných zväzkov. Inak  ekologickému domu sa dá vytknúť snáď len menšie množstvo prirodzeného denného svetla medzi regálmi. Jedinečný zážitok pri prechádzaní budovy otvorené v roku 2005 má na svedomí slávny britský architekt Norman Foster. Jeho štúdio je podpísané pod radom významných moderných objektov po celom svete, okrem iného aj pod prebiehajúce výstavbou jednej z veží nového Svetového obchodného centra v New Yorku.

Som predovšetkým vyznávačom súdobých moderných tvarov, ale viem oceniť aj umenie našich predkov. Preto patrí k architektonickým počinom, ktoré mám rád, aj Knižnica George Peabodyho v Baltimore na východnom pobreží USA. Knižky si tu ľudia požičiavajú už od roku 1878. Terajšia čast Univerzity Johna Hopkinsa bola postavená podľa plánov Edmunda G. Linda a za pozretie stojí hlavne jej originálny interiér, zdobený kovaným liatinovým zábradlím. Za svoj vznik vďačí knižnica zámožnému obchodníkovi a filantropov Georgi Peabodymu. Ten ju nechal vybudovať ako súčasť verejného vzdelávacieho inštitútu , ktorý založil a financoval .

Podobne ako baltimorští občania pred takmer jedným a pol storočím ohromene pozerali na šesť poschodí umeleckého kovania nad ich hlavami, tak aj ja dnes vzhlížím k Centru vzdelávania v meste Orestad v dánskej Kodani. Z jeho pôsobivých línií v otvorenom vnútornom priestore som naozaj nadšený. Žiadne bariéry medzi jednotlivými miestnosťami, žiadne zbytočné múry a pomyselné hranice medzi ľuďmi vo vnútri. Autormi tohto mimoriadneho diela sú členovia kodanského štúdia 3XN. Tak nejako si predstavujem prínos kvalitné súčasnej architektúry, užitočné aj krásne na pohľad.

Vo výpočte mojich obľúbených BIBLIOTÉKA samozrejme nemôžem zabudnúť na tú vôbec najmilšiu. Je ňou moja vlastná knižnica 🙂 plná mojej obľúbené literatúry. Tak hor sa do knižníc, tých verejných, i tých domácich !

Čierna a biela

24.02.2014

Aj keď niekto môže namietať, že strohá kombinácia čiernej a bielej farby patrí tak maximálne na kachličkovou podlahu verejných záchodov, ja si to až tak nemyslím. Medzi týmito dvomi protipólmi sa totiž dá aj výborne bývať. Je však potrebné oba starostlivo a citlivo zladiť. Potom môžu byť aj tieto farby zdrojom dobrej nálady a príjemnej atmosféry, ako som mal [...]

Moje pracovný kútik

23.01.2014

Na rozdiel od mnohých iných ľudí mám to šťastie, že moja práca je pre mne zároveň aj zábavou a vlastne aj koníčkom. Vedľa svojich vlastných zákaziek robím tiež niektoré akcie pre jedno menšie štúdio a zatiaľ väčšinu času pracujem doma vo svojom kútiku, čo má síce svoje výhody v tom, že človek nemusí každé ráno niekam cestovať, na druhú stranu si ale [...]

Život so žalúdkom na vode

03.01.2014

Ak si myslíte, že v nasledujúcom texte nájdete spoveď notorického alkoholika, ktorý má kvôli svojej celoživotnej záľube žalúdok neustále “ na vode“, teda poriadne rozhojdaný, ste veľa vedľa. Na vode sa síce budem pohybovať, ale spoločne so žalúdkom sa tam ocitnú aj všetky ostatné moje orgány a nielen tie. Tento príspevok je totiž venovaný životu na [...]

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

designlucky

Nielen dalšia stránka na Pravdě :)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 11135x
Priemerná čítanosť článkov: 1856x

Autor blogu

Kategórie